TERPSICHORE - BALKAN DANCE ART RELATIONS

Bólya Anna Mária - Nagy Tímea

BALKAN FOLK-LORE PROGRAM

A Magyar Táncművészeti Egyetem 2016. évtől kezdődően, elsősorban a balkáni folklór táncmetodikájához kapcsoló programjában a több Balkán-félszigeten elhelyezkedő egyetemi szintű táncosképzési intézménnyel alakított ki kapcsolatot. ERASMUS szerződést kötött a Szkopjei Egyetem Zeneművészeti Karával (MK), a Stipi Egyetem (MK) Zeneművészeti Karának Néptánc Tanszékével (MK) és a Plovdivi Művészeti Egyetem Népzenei és Etnokoreológia Karával (BG).

A tanárcserékkel induló program keretében elsőként 2017 májusában Bólya Anna Mária egyetemi docens tartott vendégelőadást a Szkopjei Egyetem Zenei Karán és meglátogatta a Zenei Karhoz szorosan kapcsolódó néptánc és népzene oktatással foglalkozó szakközépiskolát.

2018 február 25-től Bólya Anna Mária és Nagy Tímea óraadó egyhetes látogagatást tett a Plovdivi Művészeti Egyetem Népzenei és Etnokoreológia Karán. A látogatás fő célja a kar tevékenységének megismerése, ezen belül elsősorban a bolgár tánc oktatásának kurrikuluma, metodikája, valamint a képzés elméleti vonatkozásai.

A táncoktatás legizgalmasabb eleme az "ekzerszisz" (екзерсис), ami egy speciális bemelegítés, amely a bolgár néptánc egyedi mozdulatait, elemeit és zenei sajátosságait a klasszikus balett módszertani struktúrájába illeszti bele. A bemelegítési metódus mind a hat bolgár dialektus mozgáskészletét és metrikai specialitását tartalmazza. A több évtizede meglévő hagyomány a balettóra felépítését tartja meg, mind a rúdgyakorlatok, mind a középgyakorlatok tekintetében, ugyanakkor a bolgár néptáncból vett elemeket helyez az egyes gyakorlatokba. A végeredmény egy professzionális bolgár néptánc-tudás, amely azután kifejezetten egy sajátos terepen: a bolgár néptáncon alapuló tematikus, narratív színpadi művekben kamatoztatható igazán. A néptánc és népzene képzésen végzett diákok felvevője elsősorban a plovdivi Trákia Együttes.

Másik számunkra különleges terület a bolgár néptánc oktatás sajátos terminológiája. A bolgár táncok formailag egységesebb képet mutatnak, mint a magyar táncok: lánc, kör formában járt ugrós táncok, melyek ritkábban páros és szólisztikus formában is megjelennek. Itt az aszimmetrikus, állandósult mozdulategyüttesek sokasága adja a táncok tanításának és elsajátításának nehézségét. Ezért korábbi táncoktatók munkája nyomán sajátos terminológiát használnak, mely alkalmas az alap mozgáskészletek megfogalmazására, mindenki számára egyértelmű módon. Hozzátartozik még egy másik egységes rendszer, mely az ütemek számolására alkalmas az oktatás menetében. Minden egyes ritmikai modellnek megvan a maga számolási módja, ez szintén mindenki számára egyértelművé teszi a metódust. Mindezek lényege, hogy a különböző dialektusok táncainak oktatásánál már csak az eltérő előadásmódokkal kell kiegészíteni a tanultakat. Alkalmazása azonban nem egyszerű, megtanulása hosszú folyamat. Néptánc metodika órán szép példát láttunk erre vonatkozóan az egyik diák "felelésekor".

Néptánc óra

A bolgár néptáncon alapuló narratív színpadi műfajnak hosszú múltja van. Az autentikus folkóranyagot történelmi és más cselekmények bemutatásával egyesíti. Elsősorban a bolgár néptánc sokszor aszimmetrikus lépésszerkezetű és igen látványos elemeire épült professzionális színpadi műfajból nem hiányoznak a show, a táncszínház és a balett elemei sem. Az eredeti népi dallamok harmóniai feldolgozása leginkább a romantika korát idézi.

A Trákia Együttes koncertje

A két oktató a néptáncos és népzenész képzés óráit látogatta meg. Táncmetodika, koreográfia, anyagismeret, valamint népi ének és népi hangszeres órákon vettek részt. Bólya Anna Mária a néptáncosképzés néprajz óráját is meglátogatta. Így a néptánc és népzenei képzés jellegéről viszonylag teljes képet alkothattak. Az intézmény legfőbb előnye az integratív, népzene és néptáncos képzést magábafoglaló jelleg. A folklóranyag autentikussága és a színpadi műfajok igényei sajátosan integratív néptánc metodikai kurrikulumot alkotnak. Az egész képzésre jellemző a stilizált folklóranyag-felhasználás. A kurrikulum más táncművészeti ágak oktatását is tartalmazza háttéranyagként. A programban utcai táncok és latin táncok is szerepelnek. Innovatív elem a bolgár népi hangszerek terápiás felhasználása.

Néptánc metodika óra

A néprajzi képzés magas szintű, a Szófiai Egyetem vendégprofesszora tartja az órákat. A látogatási periódusra esett a bolgár terület török uralom alóli felszabadulásának 140 évfordulója, melyhez kapcsolódóan a bolgár néprajztudomány oszmán idők óta történt fejlődéséről kaptunk összefoglalást Lozanka Pejcseva előadásában.

Néprajz óra

A látogatási program része volt egy amatőr néptáncklub órájának látogatása, amelynek egy részében Nagy Tímea moldvai magyar táncokat tanított be. Tapasztalhattuk, hogy Bulgáriában romániai magyar kisebbségi anyagot táncolni bolgárokkal igazi élmény.

Moldvai magyar néptánc oktatás a bolgár táncklubban

Nagy Tímea a magyarországi nemzetiségi táncházvezető tanfolyam létrehozója, a látogatás anyagából a bolgár tánc metodikájában hasznosítható tapasztalatokat gyűtött. A két oktató a kari és tanszéki vezetőkkel az együttműködés további lehetőségeiről is beszélt.

A program következő állomása a Szkopjei Egyetem Zeneművészeti Kar tánctörténet professzorának, egyben balettoktatójának, Sonja Djeparoska egyetemi tanárnak MTE-n tett a látogatása volt. A látogatás célja elsősorban vendégelőadás volt. A tánc világnapján tartott előadáson nemzetközi balett szakirányú és magyar néptánc szakirányú hallgatók vettek részt. Az előadás első része a macedón folklór legismertebb eleméről, a teskoto oro-ról és annak identitással való kapcsolatáról szólt; a második részében a macedón kortárs koreográfusokról kaptunk áttekintést.

Az előadást követő beszélgetés

Az oktató meglátogatott egy néptánc metodika órát, ezt követően pedig Nagy Tímea nemzetiségi táncházvezető képzésének óráját.

A néptánc metodika órát követő szakmai megbeszélés demonstációja

A tánctörténeti oktatásba Kővágó Zsuzsa és Dóka Krisztina tánctörténet órája kapcsán nyert betekintést. Az óralátogatás után a tánctörténet oktatással kapcsolatos együttműködésekről is szó esett.

Tánctörténet óra utáni beszélgetés

Balettórán is részt vett: Szitt Melinda balettóráját látogatta meg. A Tánc Világnapi MÜPA program megtekintésével pedig képet kapott a magyarországi táncélet legjelentősebb képviselőiről. A látogatás nem csupán a balkáni folklór, hanem a tánctörténet és balettoktatás együttműködéseiben is jó eredményeket hozott.

A program következő projektje a Plovdivi Művészeti Egyetem két néptánc oktatójának látogatása volt a Magyar Táncművészeti Egyetemen 2018 júniusában. Az ötnapos programban a Blagovesta Kalcheva néptánc metodika oktató és Svetlana Staneva néptánc oktató számára szervezett komplex programot Nagy Tímea és Bólya Anna Mária. A négynapos projekt elsősorban táncmetodika köré épült. Bevezetésképpen megismerkedtek a MTE campusával és képzési szerkezetével.

A campus bemutatása utáni megbeszélés vége

Részt vettek Lévai Péter néptánc metodika óráján, ahol a magyar néptánc metodikájának sajátosságait összehasonlították a bolgár képzés jellemzőivel. Megtekintették Szitt Melinda balettóráját. Részt vettek a művészképzés néptánc szakirányának vizsgapróbáján. A bölcsődés-óvódás korosztály néptánc metodikai vonatkozásait Kovács Henrik óvódás foglalkozásának keretében ismerték meg.

Bölcsődés-óvódás néptáncfoglalkozás Nagymaroson

Elméleti képzéssel kapcsolatos találkozón vettek részt Kővágó Zsuzsával és Bólya Anna Máriával. Látogatásuk idejében játszódott a Duna Karnevál programsorozat. Ennek keretében megtekintették a balkáni folklórestet. A MÁO Pas de Quatre '18 elődásának révén képet kaptak a magyarországi táncélet egy szegmenséről.

A program eddig lezárult részei sikeresen valósították meg a táncmetodikai és elméleti metodikai sajátosságok megismerését, és a további együttműködések megtervezését.

Bólya Anna Mária egyetemi docens

info@bolyaannamaria.hu T: 0036703126825

Nagy Tímea óraadó

timipaty@gmail.com 

Arts 5.0 / Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el